• Om festivalen
  • Dramatikere 2019
  • Program
  • Kontakt
  • Tidligere festivaler
  • Facebook
    Twitter

    Dramatikere 2019

    DARIA OSIPOVA

    Daria Osipova (f.1996) er en norsk-russisk forfatter som studerer litteraturvitenskap ved NTNU Trondheim. Hun har tidligere studert ved Biskops Arnö Författarskola, og er periodevis aktiv ved Lokstallen Kulturverksted i Stjørdal som dramaturg m.m. For tiden aktiv som dramatiker gjennom Unge Dramatikere 2 v/Trøndelag Teater. Osipova var Norges representant v/Interplay Europe 2016, og hennes inspirasjonskilder er musikk, natur og mellommenneskelige relasjoner. Menneskets psyke og religiøse temaer er også interesser som siprer inn i hennes skriving.

    Om RING RING RING: Ensomhet møter religiøs tvil møter seksuell frustrasjon møter familietrøbbel møter kapitalisert høytid og fullstendig fravær av kontakt med sine følelser. Kulde og mørke. Forvirring og en lengsel etter varme, desperate forsøk på å oppleve den, og panisk flukt når varmen først kommer. RING RING RING er forfatterens første helaftens forestilling som forsøker å stille spørsmål, besvare dem, og finne fotfeste i en verden i oppløsning.

    Foto: privat

    NELLY WINTERHALDER

    Nelly Winterhalder, født 1979 i Tyskland, er dramatiker, scenekunstner og oversetter.

    I tillegg til master i scenetekst fra Teaterhøgskolen i Oslo har hun mastergrad i litteraturvitenskap og skuespillutdanning fra Munchen.
    Siden 2006 har Winterhalder bodd i Norge, hun jobber med scenekunst i ulike konstellasjoner og gjerne på flere språk. Winterhalder debuterte som dramatiker i Norge med alt i bokspå Dramatikkfestivalen i 2009. Siden har hennes scenetekster blitt vist i Norge, Sveits, Østerrike, Italia og Nicaragua.

    Om Høna, egget og reven: Høna legger endelig et egg. Hun reiser seg et øyeblikk – plutselig er egget borte! Og i reiret ligger Reven. Høna og Reven starter en eventyrlig jakt etter egget.

    Høna, egget og revener enslapstick-scenetekst for barn fra 4 år og alle voksne. Om motgang, tilhørighet og vennskap, og om barn som blir annerledes enn foreldrene tror. En hyllest til det uperfekte livet.

    Tekstutviklingen ble støttet av Norsk Kulturråd og Dramatikkens Hus.

    Fotograf:

    LIV MARIT WEBERG

    Liv Marit Weberg har gått på Norsk barnebokinstitutts forfatterutdanning og har tidligere gitt ut to romaner for eldre ungdom, Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til (2014) og Det er heldigvis ingen som trenger meg (2015). I 2018 kom den tredje romanen hennes; Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge. Ellers jobber hun for tiden med nettundervisning om samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt.

    Hvem er fiendener en scenetekst om fire ungdommer som ikke har valgt å være der de er. De har heller ikke valgt hvem de er der med. Ungdommene har forskjellige strategier i møte med tvangen; noen spiller med, andre yter motstand. Teksten utforsker maktkampen i rommet der de tvinges til å være for sitt eget beste.

    Fotograf: Siri Skjelderup

    TALE NÆSS

    Tale Næss er en prisbelønt forfatter, dramaturg og dramatiker. Hun skriver for scenen, radio og film, og gjerne i tverrkunstneriske konstellasjoner. En fasinasjon for stemmen er sentral i det hun gjør. Hennes stykker har blitt satt opp nasjonalt og internasjonalt. I dag er hun PHD-stipendiat i scenetekst på Kunsthøgskolen i Oslo og medlem av scenekunst-kollektivet StatEks, som produserer forestillinger og turnerer nasjonalt og internasjonalt.

    Om Sweatshop Aleppo: En natt. To jenter og en sanndrømt gutt. Gutten følger krigen i Syria fra soverommet. Jentene følger den fra en sweatshop i Izmir.  Krigen har skilt dem fra hverandre, men de kan fortsatt møtes i drømmene. Der kan de sykle gjennom Europa. Der kan Meriam være en supernova. Der er Sara rød som en soloppgang. Sweatshop Aleppo er et stykke om det som går i stykker og det som aldri kan ødelegges.

    Fotograf: Trond Peter Stamsø Munch

    VERONIKA ERSTAD

    Veronika Erstad, f. 1979, oppvaksen i Rosendal, og bur i Bergen. Har studert ved forfatterstudiet i Bø, i Tromsø og ved NBI sin forfatterutdanning i Oslo. Debuterte som forfattar med diktsamlingen Eg er så nær morgonen eg kan kome i 2015. Har gitt ut fleire bøker for vaksne og barn.

    Eg skal fortelje deg om mitt liv handlar om einsemd og om å søke mot andre. Når er det for seint å få barn? Om å ta valget om å få barn aleine, med all tvil det kan innebære. Kva er det som pregar det livet vi lever, og dei valga vi tar?

    Fotograf: Anne Andersen

    RUNA SKOLSEG

    Runa Borch Skolseg er dramatiker og skribent bosatt i Oslo. Hun har studert ved forfatterstudiet i Bø, Dramatikerutdannelsen ved Aarhus Teater og KhiO. Hun har skrevet kritikk og arbeidet som redaktør for blant annet Koreografi, Utflukt, Mette Edvardsen, scenekunst.no og Verk produksjoner. Stykkene hennes har blitt spilt i Danmark, Tyskland, Libanon, Norge, og Palestina.

    Birdface er en syret, vill, ulykkelig, sint , gotisk og monstruøs  tekst som arbeider i et sjangeroverskridende tekstunivers. Tematisk er den interessert i å skrive frem et landskap hvor ulike karakterer og verdensbilder kræsjer inn i hverandre og danner grobunn for en undersøkelse av teknologi, sinne, vitenskap, interdimensjonale eksperter og tap.

    Fotograf: Caroline Lystskjold

    ROLF KRISTIAN LARSEN

    Rolf Kristian Larsen, er skuespiller og dramatiker. Som skuespiller har han medvirket i en rekke filmer og tv-serier som Mannen som Elsket Yngve, Kompani Orheim, Kongens Nei, Kampen om Tungtvannet, Nobel og Heimebane. Han ble utdannet fra Statens Teaterhøgskole i 2012, og har siden jobbet ved Nationaltheatret og Det Norske Teatret. I oktober 2018 ble debutverket l.i.f.e.g.o.e.s.o.n satt opp på Det Norske Teatret og mottok strålende kritikker.

    Om Solveig:Stykket er en monologforestilling som tar for seg Solveigs reise i Peer Gynt. Som andre kvinner i dramatikken er også̊ hun en underfortalt karakter, kanskje den mest underfortalte av dem alle. Hun kalles ofte for verdens minste hovedrolle og med dette stykket ønsker Heidi Ruud Ellingsen og jeg å fortelle hennes versjon av historien; om seg selv, og om forholdet til Peer Gynt.

    Om n.e.v.e.r.l.e.t.g.o: Hun vil ha barn, med ham. Og foreldrene hans vil mer enn noe annet i verden ha barnebarn. Men han vet ikke. Verken om barn, eller henne.
    Stykket handler om kjærlighet og forhold, om alderdom og familie, valg og vegring. Og om hvordan noen ganger så tar livet valg for deg, enten du vil eller ikke.

    Foto: J.W Hendricks

    BIRGITTE LARSEN

    Birgitte Larsen f 1981 er oppvokst på Feda og bosatt i Oslo. Hun gikk på skuespillerlinjen på Statens teaterhøyskole i 2000- 2003 og tok et årskurs i skapende skriving på Skrivekunstakademiet i Hordaland i 2015- 2016. Siden 2004 har hun vært ansatt på Nationaltheatret. Birgitte Larsen er lilithist og har i det siste også jobbet med lilithistisk filmproduksjon sammen med Itonje Søimer Guttormsen.

    Rådyret på den andre siden av elvautspiller seg i Susanness barndomshage, hvor Susanne er hjemme på ferie. Hun har invitert venninnene sine Angelika, Kassandra og Kine til å være der sammen med henne. Den ene er nyoperert, den andre er nyforelsket og den tredje er forfatter. Etter en stund stikker kusinen Tanja hodet sitt ut av et vindu. Tanja er en bereist person med en mystisk og litt svevende kjæreste, fortelleren Demian. Tanja vil at Demian skal fortelle en fortelling for kvinnene. Etter hvert vil noen bade. På den andre siden av elva står hele tiden et rådyr helt stille og følger med på menneskene. Eller gjør det det? Rådyret på den andre siden av elvaer en samtale om det som finnes og det som ikke finnes og det som fantes for ikke lenge siden.

    Fotograf: Kyrre Hellum